Menige ICT'er is een dozenschuiver"

Huub Hovens

HEERLEN - "De ene na de andere ICT-adviseur gedraagt zich als een huisarts die nauwelijks naar de klacht luistert en haastig een recept uitschrijft. 'Volgende patiënt!' Menige informatiedeskundige is een dozenschuiver. Die te hulp geroepen expert legt een softwarepakketje op de toonbank en houdt het bedrijf voor dat nu zijn automatiseringsprobleem is opgelost."

Na ruim tien jaar zelf  zo'n adviseur te zijn geweest, besloot Heerlenaar Peter Gielkens (45) dat "het genoeg was". Op 1 maart begon hij voor zichzelf. En is hij vast van plan om een geheel andere wind te laten waaien in de Zuid-Limburgse informatie- en communicatiesector. "Veel verkopers van netwerktoepassingen beschouwen zich als een verlengstuk van de makers."

Peter Gielkens: "Denk je nou echt dat Mercedes-Benz nog altijd auto's maakt?"

'Bedrijfsarts' voorspelt revolutionaire ommezwaai

Vervolg van voorpagina

HEERLEN - "Internet en e‑business zijn nooit een doel op zich," zegt Peter Gielkens. "Wel voor de bedrijven achter de techniek. Die liften dan ook succesvol mee op de ontwikkelingen. Veel verkopers van die netwerktoepassingen beschouwen zich echter als een verlengstuk van de makers."

"Ze trekken klanten aan, verleiden hen tot een ICT-project, maar zijn al weer verdwenen zodra de nieuwe apparatuur zoemt en de software draait. Nooit geven ze zichzelf de tijd - of krijgen ze de tijd - om tot de kern van de zaak door te dringen. Dus verzucht de klant na op zijn hoogst een jaar: 'E-business is niks voor ons.' Hoe vaak ik dit al heb meegemaakt? Je wilt het niet weten."

Buik vol

Wat Gielkens ook weet, is dat hij zijn buik vol heeft van zijn rol als 'snelle salesmanager'. Hij speelde zulke rollen bij Oracle in Düsseldorf, Sybase in Bunnik, Usoft in Münster en CMG in Maastricht. Uiteindelijk, tijdens zijn laatste loondienstperiode (bij 'innovatienetwerk' Syntens), brak zijn klomp. "Ik was, wat genoemd werd: clustercoach ICT en moest e-commerce-projecten binnenhalen. Het kwam neer op interesse wekken bij bedrijven, maar opnieuw bleek dat stimuleren alléén niet tot invoering leidt." Al met al, stelde Gielkens vast, hielp hij de bedrijven bij de aanschaf van een hulpmiddel, niet bij de oplossing van een probleem. "Dat strookt niet met mijn karakter." Zijn karakter bracht hem er bijna dertig jaar geleden toe, medicijnen te studeren, maar na twee keer uitgeloot te zijn geweest, ging hij naar de Eindhovense TH. Hij zwaaide af als ir. bedrijfskunde en ontpopte zich als een - in zijn eigen woorden - carrièrejager. Maar het hulpvaardigheids-gen dat hem dokter had willen doen zijn, heeft zich nooit laten verloochenen. Vandaar, op rijpere leeftijd, zijn nieuwe start. En vandaar dat Gielkens zich nu gekscherend 'bedrijfsarts' noemt.

Ommezwaai

Hij gelooft er heilig in dat het bedrijfsleven aan de vooravond staat van een ingrijpende ommezwaai. Een nieuwe industriële revolutie bijna. Die, vindt hij, mag niet aan het Zuid-Limburgs bedrijfsleven voorbij gaan, dus daarin wil hij voor de ondernemers een soort gids zijn. De eerste tekenen van die ommezwaai zijn er al volop: "Albert Heijn verkoopt PC's, de Telegraaf doet in 2e hands auto's, supermarkten bieden verzekeringen aan. Kortom, bedrijven herzien hun corebusiness." Een erg mooi voorbeeld vindt hij de auto-industrie. "Denk je nou echt dat Mercedes-Benz nog altijd auto's maakt? Auto's worden door autofabrieken als NedCar in elkaar gezet, terwijl talloze toeleveranciers uit alle uithoeken van de wereld de onderdelen produceren." Dus welk beeld doemt op?

Netwerk

"We gaan naar een netwerk-economie," beklemtoont Peter Gielkens. "Daarbij heeft een bedrijf alleen nog die discipline in huis die de kern vormt van zijn bestaan, bijvoorbeeld de productie. De overige disciplines, zoals inkoop, verkoop, aftersales en ook promotie, kunnen elders worden ingekocht. Internet fungeert daarbij als communicatiemiddel - nee, méér dan dat zelfs: Internet biedt, zeker op termijn, de mogelijkheid om order- en facturenstromen automatisch te laten verlopen, om voorraden te beheren, informatie uit te wisselen, in- en verkoop te regelen." Internet is een katalysator.

Gielkens zoekt naar ondernemers die anderen "een warm hart" toedragen. "Zo'n ondernemer wordt vaak slachtoffer van zijn instelling. Hard werken levert dan wel (een hoop) geld op, maar vreet aan de tijd van de man om het uit te geven. Wanneer ik erin slaag, hem - onder meer via ICT - terug te voeren naar zijn corebusiness, krijgt hij de gelegenheid om zich open te stellen voor het welzijn in zijn leven. Dat is mijn core. Mijn ideaal." (HH)

 

Gielkens Consultancy - Het Bergske 2 - 6417 GN Heerlen - Telefoon: 045 566 14 24 - Fax: 045 566 14 25